Omron’s ‘ManMade’: online magazine voor ingenieurs

De afgelopen jaren bleek het voor Omron een moeilijke opgave om de corporate websites met een broodnodig nieuw en fris geluid te injecteren. Als “één van ‘s werelds marktleiders op het gebied van producten en toepassingsexpertises voor technologisch geavanceerde industriële automatiseringsproducten” is dat misschien ook niet zo eenvoudig. Want hoe maak je diensten en onderwerpen die inherent technisch en abstract zijn, toch een beetje ’sexy’?

Achtergrond en wens

Sinds de oprichting in 1933 is het van oorsprong Japanse Omron uitgegroeid tot internationale speler op het gebied van automatisering en technische productinnovatie. Het ‘stoffige’ imago dat daarbij komt kijken, zit Omron vooral online steeds meer in de weg. De 50+ corporate websites bieden weinig tot geen ruimte voor alternatieve of afwijkende content strategieën.

De uitkomst

In 2014 nam ‘Omron EU’ daarom het voorzichtige initiatief tot een vernieuwingsslag en ging op zoek naar een partij die vooral echt mee kon denken. Via Google werd Haboes gevonden en na verschillende brainstorm- en overlegsessies diende zich uiteindelijk een passende oplossing aan: een Omron-branded en los blogplatform, dat naar de toekomst toe als proefballon zou gaan fungeren.

We zijn live!

Onder het motto “Keep asking, stay curious: be an engineer”, moet het ‘ManMade’-blog Omron steviger in het ‘thought leadership’- zadel gaan helpen. De eerste geluiden zijn hoopvol. Maar 2015 en 2016 zullen moeten uitwijzen of een blog gericht op technici en ingenieurs genoeg interessante insteken en infotainment kan bieden om tot waardevolle leadgeneratie te (blijven) leiden.