De digitale wereld is zoals bekend constant aan veranderingen en moderniseringen onderhevig. Internet marketing vormt hierop allerminst een uitzondering. Zo worden de technische mogelijkheden nog steeds in rap tempo groter en past Google met enige regelmaat zijn eigen regels aan, waardoor websitebouwers hun strategieën om goed vindbaar te zijn ook vaak moeten bijwerken.
Zo barst de online marketingsector van kort en langer aanhoudende ontwikkelingen en trends. Wat de belangrijkste internet marketing trends van dit moment zijn? In dit artikel zetten we ze voor je uiteen.
Messenger marketing
Bedrijven doen er tegenwoordig veel aan om in contact te treden met (potentiële) klanten. Hierbij zet men ook steeds meer in op personalisatie, en dus relatief minder op grotere doelgroepen als geheel. Dit zie je ook terug in de trend van de toenemende aantallen aan chatbots. Deze vallen onder messenger marketing. Op veel websites of social media pagina’s van bedrijven ontvang je als bezoeker zelfs automatisch al een eerste bericht. Doel hiervan is om laagdrempelig in contact te treden met klanten, klanten te helpen met een vraag of bestelling en/of eventuele onvrede bij een klant weg te nemen via een persoonlijk gesprek.
Video marketing
Akkoord, geschreven informatie in de vorm van een artikel of een blog is zeker nog niet ‘uit’, maar dat blogs terrein verliezen aan vlogs lijkt wel een zekerheidje. De opkomst van de populariteit van videocontent lijkt een onstuitbare trend te zijn. Dit komt mede doordat tegenwoordig iedereen met een goede smartphone in principe een kwalitatief goede video zou kunnen maken. Daarnaast zijn video’s gemakkelijk en comfortabel om te bekijken voor consumenten. Dit kunnen ze zelfs doen tijdens bijvoorbeeld het sporten (met name fitness) of het eten.
Snippets
Als consument heb je vast al gemerkt dat als je in Google iets zoekt, dat je sinds relatief kort al in de zoekresultatenlijst antwoord op je vraag kunt vinden. Dit onmiddellijk getoonde (en vaak nuttige) blokje met informatie wordt ook wel een snippet genoemd. De algehele verwachting is dat deze trend zich verder zal doorzetten de komende jaren. Voor online marketeers is het dan ook zaak zich hiervan bewust te zijn en de eigen website zo in te richten dat informatie van deze site als snippet vertoond zou kunnen worden.
Google-algoritme
Zoals we in de inleiding al aangaven: Google verandert regelmatig de precieze regels en voorwaarden op basis waarvan de ranking bepaald wordt. Elk jaar worden enkele grote updates doorgevoerd, dus in 2022 ook. Hierbij heeft het er alle schijn van dat websites met een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid steeds beter beoordeeld worden. Dus hoe gebruiksvriendelijker een site is, des te hoger wordt deze in de zoekresultaten getoond.
Recruitment marketing
Tenslotte aandacht voor recruitment marketing. Want je weet waarschijnlijk dat er in diverse sectoren flinke personeelstekorten heersen in Nederland. Veel bedrijven die van deze sectoren deel uitmaken halen echter lang niet al het potentieel uit het zoeken en vinden van nieuwe kandidaat-werknemers.
Tegelijkertijd lijken bepaalde ontwikkelingen op het gebied van recruitment marketing nog maar net te zijn begonnen. Gezien het belang en de noodzaak van het (snel) vinden van nieuw, goed personeel kan het evenwel bijna niet anders of dit wordt een langlopende trend. Hoe het ook zij: wie serieus met recruitment marketing bezig is maakt zoveel mogelijk gebruik van alle mogelijke online kanalen en natuurlijk van data omtrent de candidate journey. Onder meer vacatureteksten en -websites kunnen daarmee flink worden geoptimaliseerd.