Van alle marketingbudgetten van het Nederlandse bedrijfsleven gaat tegenwoordig ongeveer de helft op aan online marketing. Hiermee heeft internet marketing de traditionele vormen van reclame maken bijna ingehaald. En laten we wel wezen: wie heden ten dage op zakelijk gebied echt succesvol wil zijn, die ontkomt er echt niet meer aan zich via internet stevig te profileren.
Dit profileren bestaat in eerste instantie natuurlijk uit een eigen website. Deze moet technisch in orde zijn, fraai ogen en op de juiste wijze worden getoond op zowel een computer als op een tablet of smartphone. Daarnaast dient de website de juiste (op de wensen van de doelgroep afgestemde) content te bevatten en moeten er mogelijk extra handelingen verricht worden om de site goed vindbaar te maken. Dit laatste is nodig om het aantal bezoekers van je site te maximaliseren.
Je hoort het al: bij internet marketing komt veel kijken, en er is veel specialistische kennis op allerlei gebieden nodig om dit echt op de juiste manier vorm te geven. Daarom beschikken talrijke bedrijven over een eigen (online) marketingafdeling. Echter is het ook mogelijk (en populair) om de online marketingactiviteiten deels of geheel uit te besteden. Ben je benieuwd of dat ook iets voor jou is? Lees dan verder om te weten wat de voor- en nadelen van het uitbesteden van internet marketing zijn.
De pluspunten van het uitbesteden van online marketing
Als je zou kiezen voor uitbesteding van de online marketing aan een extern bureau, dan heb je daar op deze manieren voordeel van:
- Internet marketing bestaat uit tijdrovende processen, zeker als je (nog) niet geheel thuis bent in deze wereld. Uitbesteding kan dan ook flinke tijdsbesparingen realiseren.
- Wie kiest voor uitbesteding hoeft minder of geen personeel in dienst te nemen dat zich met online marketing bezighoudt. Hiermee bespaar je veel tijd en geld. Een internet bureau heeft immers gespecialiseerde team voor bijvoorbeeld SEA en SEO en kan hierdoor op een ander niveau opereren. dan een medewerker die je zelf aanneemt.
- Uitbesteding pakt vaak goedkoper uit dan wanneer je zelf extra personeel in dienst neemt.
- Een extern bureau heeft reeds specialisten met alle benodigde expertise in huis. Zij zijn al ingewerkt en kunnen dus efficiënt werken. Daarmee is de kans groot dat een dergelijk bureau succesvoller is dan jouw mogelijk toekomstige marketingafdeling.
- Externe bureaus beschikken dikwijls over een netwerk aan (externe) websites, waardoor zij snel goede linkbuilding activiteiten voor je kunnen ontplooien.
Wat zijn de mogelijke nadelen van uitbesteding?
Het uitbesteden van internet marketing brengt ook een aantal mogelijke nadelen teweeg, te weten:
- Vooral als je kiest voor volledige uitbesteding bestaat de kans dat je weinig tot geen kennis opdoet op het gebied van online marketing. Dit terwijl deze vorm van marketing zeer belangrijk is en in de toekomst wellicht nóg belangrijker zal worden.
- Als je pech hebt heeft het externe marketingbureau geen gedetailleerde kennis over jouw branche.
- Door uitbesteding raak je mogelijk de controle kwijt over je internet marketing activiteiten. Enerzijds moet je dit dan kunnen los laten, hoewel je anderzijds wel een vinger aan de pols moet houden om zeker te weten dat alles volgens jouw wensen gebeurt.