Een internet bureau is een bedrijf dat websites bouwt, ontwikkelt, aanpast, onderhoudt en vindbaar maakt voor de consument. Om deze hoofddoelen te realiseren voert men talrijke specifieke activiteiten uit. In dit artikel benoemen we een aantal van deze activiteiten, zodat het voor jou wat duidelijker wordt waar internet bureaus (vaak ook online marketingbureaus genoemd) zich tot in detail mee bezighoudt.
Webdevelopment
Een van de belangrijkste zaken waarmee een internet bureau zich bezighoudt is webdevelopment. Een ander woord hiervoor is web(site)ontwikkeling. Dit omvat vele activiteiten die ertoe moeten leiden dat een website technisch goed in elkaar steekt. Dat is namelijk een hoofdvoorwaarde om succesvol te zijn. Consumenten zitten namelijk niet te wachten op site die traag laadt of vaak foutmeldingen geven.
Voor webdevelopment maakt men uiteraard gebruik van een content management systeem, oftewel een CMS. Een van de bekendste en meest gebruikte CMS’en is WordPress. Een website bouwen en beheren met WordPress staat ook wel bekend als WP development. Hierbij geldt dat WordPress, zeker met alle beschikbare plug-ins, uitgebreide mogelijkheden biedt tegen lage kosten.
Webdesign
Een andere kerntaak van een goed internet bureau bestaat uit webdesign. Hierbij staat uiteraard het design, oftewel het uiterlijk, van de website centraal. Gebruikelijk is dat een dergelijk bureau één of meerdere erkende vormgevers in dienst heeft die voor elke website van elke klant tot het optimale design kan komen. Overigens valt ook de structurering van een site mede onder de verantwoordelijkheid van een webdesigner.
SEO
Een internet bureau houdt zich daarnaast standaard bezig met SEO. Dit is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization, iets dat we in het Nederlands zoekmachine optimalisatie noemen.
Wanneer het je doel is via je website daadwerkelijk meer klandizie te ‘scoren’, dan is SEO van wezenlijk belang. SEO-activiteiten brengen immers een hogere positie in de zoekresultaten binnen Google en andere online zoekmachines teweeg. Dat is essentieel, want hoge zoekresultaten worden beduidend vaker aangeklikt door consumenten dan lagere resultaten.
Er zijn diverse activiteiten die tot een betere ‘ranking’ leiden. Een feilloze techniek en een gestructureerd en aantrekkelijk design vallen daar al onder. Daarnaast spelen de content op de site en linkbuilding belangrijke rollen. Een internet bureau houdt zich met elk van deze activiteiten bezig.
SEA
Waar SEO-activiteiten je in principe als gratis kunt beschouwen (afgezien van de personeelskosten), daar kun je SEA zien als betaald adverteren. Het doel van SEA is in feite hetzelfde als van SEO: meer bezoekers naar je website trekken. Via SEA (Search Engine Advertising) doe je dit echter door tegen betaling een vermelding helemaal bovenaan de zoekresultatenlijsten te realiseren. Je betaalt hierbij alleen voor bepaalde, specifieke zoektermen die door consumenten worden ingevoerd.
Conversie optimalisatie
Meer bezoekers op je website is prettig, maar vervolgens is het uiteraard ook de bedoeling dat deze bezoekers overgaan tot actie. Daarvoor dient conversie optimalisatie. Onder conversie (omzetting) vallen bijvoorbeeld het doen van een aanschaf of het invullen van een contactformulier. Een goed internet bureau heeft diverse slimme technieken in huis om deze conversie te optimaliseren. Dit kan met prikkelende teksten, aantrekkelijk beeldmateriaal en makkelijk vindbare buttons waarop bijvoorbeeld ‘Koop nu’ of ‘Neem contact op’ staat.